MENGAPA BBM DIPERLUKAN?


1.      Meningkatkan kefahaman murid tentang konsep sejarah

Melalui penggunaan BBM seperti mounting board yang divariasikan dengan memaparkan nota yang menarik minat pelajar untuk membacanya dapat memberikan pemahaman yang lebih berkesan kepada pelajar. Pemahaman pelajar dapat diperkukuhkan lagi melalui pemberian kuiz pada akhir pembelajaran untuk memastikan pelajar benar-benar memahami sesuatu pembelajaran itu.

2.      Memupuk perasaan ingin tahu

BBM juga boleh dibuat dengan cara membuat peta minda yang kreatif, ataupun kotak yang boleh dilipat-lipat yang mana mengandungi nota ataupun sesuatu peristiwa sejarah. Misalnya, tokoh. Selain daripada itu, mounting board yang berupa kuiz  di mana memerlukan pelajar sendiri untuk memikirkan jawapan kepada soalan-soalan ataupun permasalahan tersebut.

Melalui cara ini dapat memupuk perasaan ingin tahu pelajar terhadap pembelajaran yang dilakukan dan apabila dalam sesuatu pengajaran menggunakan BBM yang pelbagai, itu akan membuat pelajar lebih bersemangat dan tidak sabar menunggu aktiviti yang dilakukan untuk keesokan harinya. Jadinya, BBM ini sangat penting untuk diaplikasikan oleh setiap guru di dalam pengajaran dan pembelajaran.

3.      Meningkatkan minat murid terhadap pembelajaran sejarah

Matapelajaran sejarah merupakan matapelajaran yang kurang diminati ataupun mendapat perhatian dalam kalangan murid-murid. Oleh itu, dengan menggunakan BBM ini dapat membantu untuk menarik minat para pelajar untuk mempelajari sejarah kerana sejarah merupakan hal yang sangat penting dan menjadi ibu kepada semua bidang. Antara contoh-contoh BBM ialah seperti di bawah ini. Tambahan pula pelajar khususnya pelajar lelaki tidak mudah untuk memberi tumpuan yang lama terhadap pengajaran yang disampaikan. Oleh yang demikian, BBM merupakan bahan yang dapat menarik perhatian mereka untuk lebih memahami dan memberi tumpuan sepenuhnya.


4.      Meningkatkan penglibatan murid di dalam aktiviti pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas
Dalam sesebuah kelas terdapat karenah dan sikap murid yang berbeza dan pelbagai ragam. Ada murid yang pendiam dan pasif, ada juga murid yang sangat aktif dan suka untuk bertanyakan soalan. Sebagai seorang bakal guru harus mengetahui dan memahami perbezaan antara pelajar-pelajar supaya setiap pelajar dapat menikmati keseronokan dalam belajar. Bagi mengatasi masalah ini, BBM merupakan satu wadah untuk melibatkan semua murid tidak kira murid itu pasif mahupun aktif di mana semua pelajar akan dilibatkan bersama-sama dalam aktiviti BBM. Misalnya, membuat peta minda, bercerita berdasarkan gambar yang disediakan oleh guru dan menjawab soalan-soalan daripada kotak beracun. Ringkasnya, BBM ini dapat membantu guru untuk mengatasi perbezaan sikap dan tahap pelajar di dalam kelas sekaligus memberikan keseronokan kepada pelajar dalam mempelajari matapelajaran sejarah.

KAJIAN TERHADAP KEPERLUAN BBM

Dalam satu kajian oleh Lai Kim Leong, Khaw Ah Hong dan Seah Ai Kuan (2010) mengenai penggunaan bahan bantu mengajar dalam sesuatu pembelajaran, mencatat bahawa pandangan responden amat positif tentang peranan bahan bantu mengajar dalam pengajaran dan pembelajaran. Lebih daripada 98.8 % responden setuju bahawa penggunaan bahan bantu mengajar dapat meningkatkan minat, penglibatan serta kefahaman pelajar terhadap konsep matematik. 95.2 % daripada responden juga setuju bahawa bahan bantu mengajar dapat juga memupuk perasaan ingin tahu di kalangan pelajar. Dapatan yang telah didapati oleh mereka selaras dengan hasil kajian bahawa pelajar lebih gemar belajar secara konkrit dengan manipulasi bahan-bahan abstrak. Lebih daripada 83 % responden tidak setuju bahawa bahan bantu mengajar hanya  penting untuk tahap rendah dan juga pemulihan sahaja manakala kurang daripada 12 % responden setuju bahawa penggunaan bahan bantu mengajar adalah membuang masa dan tidak mempunyai kesan yang kuat terhadap pembelajaran pelajar. Terbukti bahawa BBM  ini bukanlah sesuatu hal yang tidak penting namun sebaliknya memiliki kepentingan yang pelbagai.






No comments:

Post a Comment