Secara sedar atau tidak sedar,
teknologi yang semakin berkembang kini telah merancakkan lagi arus modenisasi
dan globalisasi. Begitu juga yang berlaku dalam dunia pendidikan. Kini, proses
pengajaran dan pembelajaran (P&P) bukan sahaja tertumpu kepada penggunaan
buku teks dan papan hitam sahaja, malah melibatkan penggunaan teknologi dan alat
bahan bantu mengajar yang lain untuk menyediakan pembelajaran secara interaktif
bagi memupuk minat pelajar. Berikut merupakan beberapa kebaikan dari penggunaan
bahan bantu mengajar:
Salah satu kebaikan menggunakan
bahan bantu mengajar sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran diadakan adalah
dapat menyampaikan pengajarannya dengan mudah dan akan menarik perhatian pelajar. Dengan penggunaan
bahan bantu mengajar juga secara tidak langsung akan menjadikan pelajar lebih
menumpukan perhatian. Tidak dapat dinafikan pelajar akan cepat bosan sekiranya
hanya menjalankan teknik kuliah. Pelajar lebih berminat kerana mereka akan
lebih tertarik dengan situasi kuliah yang melibatkan penggunaan teknologi dan
aktiviti-aktiviti yang menarik. Oleh itu, suasana P&P akan lebih bertenaga
dan ceria.
Kepelbagaian penggunaan bahan
bantu mengajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan
kefahaman pelajar dan dapat menarik pelajar perhatian pelajar untuk lebih fokus
dan memahami konsep yang diajar. Menurut Mohd Dahlan (1992), penggunaan
pelbagai alat bantu mengajar mengikut cara yang bersesuaian dapat meningkatkan
mutu atau tumpuan murid-murid terhadap pembelajaran. Pengunaan bahan bantu
mengajar juga turut memudahkan guru dalam penyampaian konsep kepada pelajar. Bahan
bantu mengajar merupakan ransangan tambahan yang disertakan bersama-sama
sebagai membantu menjelaskan lagi penerangan guru. Ia dapat mengelakkan
berlakunya salah faham dalam kalangan murid-murid.
Seterusnya kebaikan penggunaan
bahan bantu mengajar dapat dilihat melalui nilai yang dapat diterapkan kepada
para pelajar misalnya mampu memupuk nilai berdikari di kalangan pelajar kerana
mereka perlu menghasilkan projek tanpa kehadiran guru. BBM biasanya akan
melibatkan pembahagian pelajar kepada beberapa kumpulan. Dengan secara tidak lansung,
murid dapat melatih diri untuk bergerak sebagai sebuah kumpulan dan akan timbul
nilai saling berkerjasama bagi memastikan projek atau tugasan yang diberikan
mampu disiapkan dengan tepat dan sempurna dalam masa yang telah ditetapkan oleh
guru.
Menurut Chek Mat (2004),
terdapat beberapa kepentingan bahan bantu mengajar iaitu:
a) Tidak semua perkara dapat diterangkan secara lisan b) Maklumat yang tepat dapat diberi
c)
Penerima
yang tidak sama/berbeza
d)
Pengajaran
akan menjadi mudah
e)
Pengajaran
akan lebih berkesan
f)
Pengajaran
secara tersusun
Oleh
itu dapat dijelaskan bahawa sememangnya penggunaan BBM amat membantu dalam
proses P&P dan lebih penting lagi dapat membantu pelajar dalam memahami
ilmu pengetahuan yang diajar oleh guru.
No comments:
Post a Comment