DEFINISI

Membaca adalah salah satu keterampilan berbahasa. Membaca merupakan kegiatan memahami teks bacaan dengan tujuan untuk memperoleh informasi dari teks yang kita baca. Pada saat membaca, biasanya dalam teks bacaan yang kita baca terkandung makna yang tersirat (makna yang tersembunyi) dan tersurat (makna yang tertulis). Membaca merupakan satu kemahiran yang penting dalam proses PdP. Kemahiran membaca perlu diajar dan diterapkan secara berkesan supaya setiap individu khususnya murid dan pelajar dapat menguasai kemahiran ini. Kemahiran membaca juga sebenarnya mempunyai hubungan yang rapat dengan kemahiran yang lain seperti mendengar, bertutur dan menulis.

Mahzan (2003) mendefinisikan membaca ialah proses membina jambatan antara apa yang terdapat dipermukaan bertulis dengan apa yang terdapat di minda pembaca. Manakala definisi yang diberikan oleh Smith dan Johnson (1980) ialah proses memahami apa yang dimaksudkan oleh penulis menerusi bahan yang dihasilkannya dalam bentuk paparan bertulis. 

Manakala Kenedy (1981) mendefinisikan bacaan sebagai keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual (lambang-lambang yang mewakili bahasa lambang grafik yang mewakili bahasa atau perkataan), yang menghubungkan bentuk itu dengan bunyi atau makna bentuk tersebut dengan bunyi atau makna yang diketahui berdasarkan pengalaman atau pengetahuan kemudian dapat mentafsirkan serta memahami maksudnya.


                             


Membaca merupakan satu proses yang kompleks, menghubungkan aspek pengetahuan, kebolehan, kemahiran mental dan fizikal. Ia meliputi keupayaan membaca dengan pantas, memahami fakta, kebolehan mengingati fakta serta membuat intrepretasi secara bijak dan analisis. Ketika seseorang sedang membaca, ia sebenarnya sedang berkomunikasi secara langsung dan sedar dengan bahan bacaannya. Membaca dapat membantu memeperluaskan pemikiran dan idea serta meningkatkan daya kreatif seseorang individu dalam pelbagai bidang. 

1 comment: