JENIS-JENIS BBM


Pada masa sekarang penggunaan bahan bantu mengajar telah berkembang dengan pesat dalam dunia pendidikan. Perkembangan ini mula ketara dengan kemajuaan dalam bidang sains dan teknologi. Bahan bantu mengajar ini bukan hanya dalam bentuk bahan tradisional seperti bahan bukan elektronik malah ia terbahagi kepada tiga kategori iaitu bahan bantu mengajar bukan elektronik, bahan bantu mengajar elektronik serta bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar. Namun walau apa jua kategori bahan bantu mengajar yang digunapakai oleh guru dalam pengajarannya, matlamatnya adalah untuk memperjelaskan lagi penyampian maklumat agar tidak terlalu verbalistik, mengatasi sifat pasif pelajar serta memberi rangsangan, membangkitkan persepsi di kalangan pelajar, mengatasi keterbatasan ruang dan mempersamakan pengalaman. Hal bantu mengajar ini akan mempermudahkan seseorang pelajar itu untuk menguasai apa yang guru ajarkan agar mereka dapat mempertingkatkan lagi daya pemikiran serta pengetahuan mereka.

 Menurut Brown J.W. (1983), bahan bantu mengajar ialah segala kelengkapan yang digunakan oleh seseorang guru dan murid untuk membantunnya dalam menyampaikan pengajaran di dalam bilik darjah. Selain itu, menurut Noor Din Maulud (1999), Guru seharusnya menyampaikan pengajaran sebaik mungkin dengan melakukan persediaan awal dari segi perancangan kaedah penyampaian, pengajaran dan penggunaan bahan bantu mengajar yang mencukupi. Di samping itu, bahan bantu mengajar ini bukan hanya terhad kepada buku teks, papan tulis, kapur dan gambar-gambar iaitu kategori bukan elektronik tetapi ia perlulah merangkumi segala benda yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajarn yang melibatkan semua pancaindera, iaitu lebih kepada merangkumi apa sahaja yang dapat dialami oleh pelajar. Bahan bantu mengajar ini akan lebih berkesan sekiranya guru tersebut yang menghasilkannya. Hal ini kerana, guru itu yang lebih mengetahui akan tahap pelajarnya di dalam kelas. Bahan bantu ini haruslah sesuatu yang akan menarik minat serta memudahkan pelajar itu untuk mengingati pengajaran di dalam kelas. Walau pun bahan itu ringkas namun sekiranya ia kreatif, bahan tersebut akan membuatkan pelajar tersebut tertarik dengan pengajaran yang guru itu sampaikan. Hal ini kerana, pelajar pada zaman sekarang lebih tertarik kepada sesuatu yang unik yang boleh membuatkan mereka teruja akan sesuatu benda. Dalam kajian ini kami telah menggunakan jenis atau teknik KWL, dimana tujuan teknik ini adalah membantu merangsang pemikiran atau minda pembaca secara aktif semasa proses membaca. Model ini dikembangkan untuk membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan daya pengetahuan murid-murid mengenai sesuatu topik. Teknik ini terbina daripada akronim perkataan bahasa Inggeris KWL, yang membawa maksud;

K – know: Apa yang saya tahu?
W – What: Apa yang ingin tahu? Dan
L – Learn: Apa yang saya pelajari?

       Perlaksanaan teknik KWL dalam bilik darjah ataupun penggunaannya secara individu untuk tujuan pembacaan secara kritikal. Selain itu, dalam tugasan ini juga kami telah membina kotak beracun diiringi dengan lagu serta lekat dan tampal bagi menjawab persoalan berkaitan dengan tokoh yang telah kami pilihan untuk membantu kami dalam melaksanakan tugasan yang diberikan. Oleh yang demikian, bahan bantu mengajar adalah faktor terpenting dalam menentukan kejayaan program pembelajaran, menimbulkan rangsangan keinginan pelajar-pelajar untuk mengetahui sesuatu dan menjadikan pembelajaran itu lebih baik dan menarik. 

No comments:

Post a Comment